Klussen gezocht: Zo kom je aan goede opdrachten
Door vrijwel iedere bedrijf wordt er non-stop naar nieuwe klussen gezocht. Dat is niet gek, want nieuwe klanten komen helaas niet zomaar aanwaaien. Daarom zal je je als bedrijf goed moeten inzetten om constant nieuwe klanten te regelen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want er worden klussen gezocht in de bouw door talloze concurrenten. Gelukkig zijn er een aantal manieren waarop jij je onderscheidt met je bedrijf.
Stap 1: Klus gezocht via social media
Een van de meest moderne manieren waarop er naar klussen gezocht in de bouw wordt, is reclame via social media. Dat is logisch, want bijna iedereen is tegenwoordig op social media te vinden. Maak accounts op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn en plaats hier foto’s van je laatste projecten. Beelden zeggen namelijk meer dan woorden: klanten willen zien waartoe jouw bedrijf in staat is. Ook speciale kortingsacties en aanbiedingen zijn gemakkelijk te delen via deze websites. Het is dus de moeite waard om te investeren in een goede online aanwezigheid. Op deze manier weten klanten je gemakkelijk te vinden en hebben ze in een mum van tijd de juiste man voor hun klus gezocht.
Stap 2: Mond-tot-mondreclame
Een tweede manier om extra klussen in de bouw in de wacht te slepen, is door optimaal gebruik te maken van mond-tot-mondreclame. Natuurlijk heb je dit soort reclame niet altijd in de hand, behalve dan door altijd goed werk te leveren. Is een klant tevreden over jouw werk? Dan zullen ze je al snel aanbevelen bij vrienden en familie. Heb je al ooit klussen gezocht door mee te doen aan een netwerkevenement? Deze gelegenheden zijn een goede manier om in contact te komen met nieuwe klanten. Het is mogelijk om naar een speciaal evenement voor ondernemers te gaan, maar het is ook de moeite waard om grote beurzen voor consumenten te bezoeken. Laat je gezicht zien en laat potentiële klanten meteen weten wat jij voor ze kunt betekenen. Hebben ze in de toekomst een tegelzetter, badkamerspecialist of monteur nodig? Dan weten ze jou te vinden.
Stap 3: het gemak van een online database
Wordt er binnen jouw bedrijf druk naar klussen gezocht in en rondom huis? Dan is het ook de moeite waard om je in te schrijven bij een online database zoals Homedeal. Deze site is geschikt voor talloze bedrijven in verschillende sectoren, zoals schilders, dakdekkers, hoveniers en nog veel meer. Homedeal koppelt klanten direct aan verschillende geschikte bedrijven in hun regio. Op deze manier is het niet nodig dat er zelf naar klusjes gezocht wordt, want Homedeal verwijst klanten meteen door naar jouw bedrijf. Wil je gratis gebruik maken van deze handige service? Schrijf je dan geheel vrijblijvend in bij Homedeal om regelmatig nieuwe offerteaanvragen te ontvangen.
Stap 4: vraag om reviews
Wanneer klanten op zoek zijn naar een vakspecialist, laten ze zich graag leiden door de ervaringen van anderen. Stimuleer dit soort reclame door je klanten te vragen een review te schrijven. Dat helpt nieuwe klanten wanneer er online naar iemand voor hun klusjes gezocht wordt. Zo lezen ze meteen wat jouw sterke kanten zijn en zijn klanten in staat om een weloverwogen keuze te maken. Er zijn verschillende platforms waar klanten reviews achter kunnen laten. Denk hierbij aan Facebook en Google, maar ook aan het platform van Homedeal.
Klussen gezocht door ieder bedrijf in de bouw
Er worden klussen gezocht door bedrijven van alle groottes. Van zzp’ers tot grote multinationals: ieder management vindt het belangrijk om altijd bezig te zijn met het vinden van de volgende opdracht. Dit kunnen grote projecten zijn waar je maandenlang aan werkt, maar het is natuurlijk ook mogelijk om hier en daar een kleine opdracht aan te nemen. Jij bepaalt precies welke klussen je interessant vindt en waar je ruimte voor hebt binnen je bedrijf. Het is echter wel goed om te weten hoe jij het beste nieuwe klanten vindt voor jouw onderneming. Wordt er dus een klus gezocht en ben je een zzp’er of mkb’er in de bouw? Volg dan deze richtlijnen:
Opdrachten vinden als zzp’er in de bouw
Wanneer je aan het werk bent als zzp’er, ben je je eigen grootste kracht. Deze kracht moet je dus ook benutten wanneer er naar klussen gezocht wordt. Laat jouw persoonlijke kwaliteiten opvallen door ze te uit te lichten op je website, social media en online bedrijfsprofielen. Laat zien welke extra cursussen en opleidingen jij hebt gevolgd om je vak nog beter uit te oefenen. Klanten die een zzp’er inhuren, weten op deze manier dat ze in zee gaan met een kleine zelfstandige met passie voor de zaak. Mond-tot-mond reclame is de belangrijkste manier om aan klussen te komen als zzp’er. Zorg er dus voor dat klanten goede reviews achterlaten. Tegelijkertijd is je tijd schaars, dus een online platform als Homedeal komt goed van pas voor kleine zelfstandigen.
Klussen gezocht voor mkb’ers in de bouw
Er worden heel wat klussen gezocht door mkb’ers in het hele land. Kleine en middelgrote bedrijven hebben over het algemeen iets meer mankracht om tijd te investeren in beurzen en netwerkevenementen. Het is dus de moeite waard om af en toe een kraampje in te richten bij een beurs die jouw doelgroep aanspreekt. Tegelijkertijd is het een goed idee om de verschillende kwaliteiten binnen je bedrijf te belichten. Laat op je website zien welke mensen er bij jouw bedrijf werken en wat hun specialiteiten zijn. Zo krijgen klanten meteen een goede indruk van de verschillende specialisten die jouw bedrijf in huis heeft. Ben je als mkb’er op zoek naar veel verschillende klussen? Dan is het de moeite waard om ook gebruik te maken van Homedeal. Zo worden klanten direct aan jouw bedrijf gekoppeld, zonder extra inspanning van jouw kant.
Tips om opdrachten binnen te halen
Je hebt nu alles in werking gezet om klanten te vinden, zodat er niet meer eindeloos naar klusjes gezocht wordt. De vraag is nu: hoe zorg je ervoor dat dat klanten je niet alleen vinden, maar je ook daadwerkelijk in willen huren? Er zijn een aantal algemene tips:
- Communiceer duidelijk
- Reageer snel op vragen en berichtjes
- Wees flexibel
- Houd rekening met de wensen van de klant
- Houd je website en social media up-to-date
Creëer een compleet bedrijfsprofiel
Heb je veel naar klussen gezocht en heb je daardoor veel tijd verloren? Dan ben je op zoek naar efficiënte oplossingen die het zoeken naar opdrachten makkelijker maken. Wanneer je bij Homedeal een compleet bedrijfsprofiel invult, is het voor klanten makkelijker om aansluiting bij jouw bedrijf te vinden. Zo zien ze meteen voor welke projecten jij geschikt bent en wat voor werk je levert. Ook reviews horen op een bedrijfsprofiel thuis. Wanneer er naar de juiste man voor een klus gezocht wordt, is het namelijk fijn om de ervaringen van andere klanten te lezen. Kortom: des te completer jouw bedrijfsprofiel is, des te groter de kans dat klanten met jou in zee willen gaan. Schrijf je dus gerust eens in bij Homedeal, zodat toekomstige klanten jouw bedrijf nog sneller kunnen vinden.